Przekora austriackiej pisarki powoduje, że w Śmierci i dziewczynie "dramaty" poszczególnych
księżniczek zatracają swoją funkcję teatralną, by odsłonić dramatyczny los
upodmiotowionej jednostki
Twórczość artystyczna austriackiej noblistki kojarzona jest przede
wszystkim z głośną "Pianistką", na podstawie której powstał film
Michaela Hanekego, jak również pozostałymi powieściami sukcesywnie tłumaczonymi
na język polski ("Amatorki", "Wykluczeni",
"Pożądanie"). Nie należy jednak zapominać o jej działalności
dramatopisarskiej - Jelinek jest autorką wielokrotnie nagradzanych sztuk
"Choroba albo współczesne kobiety", "Nora", "Clara
S.", "Zajazd", w których, tak jak w powieściach, demaskuje
utarte językowe stereotypy, wydobywa na światło dzienne niebezpieczne przejawy
politycznej ideologii oraz walczy z patriarchalnym modelem organizacji
społecznej.
Podobnie jest w minidramatach z cyklu "Śmierć i dziewczyna", w
których Jelinek nawiązuje do kobiecych postaci baśniowych i (pop)kulturowych,
by ukazać ich podporządkowanie męskim fantazmatom, redukującym kobiety jedynie
do funkcji cielesnych. Królewna Śnieżka, Śpiąca Królewna, Jackie Onassis czy
występująca w posłowiu księżna Diana stają się w męskim świecie obiektami
seksualnymi, w najlepszym wypadku wystawionymi na pokaz modelkami. Rewolucyjność
tekstów Jelinek objawia się również na poziomie ich struktury scenicznej. "Moje
sztuki - twierdzi autorka - to w gruncie rzeczy nie są teatralne utwory w
powszechnym rozumieniu. To po prostu teksty do wygłoszenia, i to przez
wykonawcę na scenicznym podwyższeniu, nic więcej". Sceniczny minimalizm,
założony przez Jelinek, pozwala tak uwypuklić zawarte w tekście treści, by
mogło dotrzeć do nas wołanie symbolizującej wszystkie ubezwłasnowolnione
kobiety Śpiącej Królewny: "Tak chciałabym coś przeżyć!".
Elfriede Jelinek
"Śmierć i dziewczyna I-V. Dramaty księżniczek"
tłum. M. Borowski, M. Sugiera
Panga Pank, Kraków 2007
(tekst ukazał się pierwotnie w "Życiu Warszawy")
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz