„To
najpiękniejsze lato mego życia” – pisze o roku 1945 młoda
Ingeborg Bachmann

Skromne
objętościowo zapiski z "Dziennika wojennego"
to niezwykle emocjonalny opis odradzania się Europy po II wojnie
światowej, ale również dokumentacja mało znanego fragmentu życia
Ingeborg Bachmann i swoiste pendant do twórczości austriackiej
pisarki (kilka motywów znajdzie swoje rozwinięcie w jej
późniejszych utworach, w tym w legendarnej powieści „Malina”).
Przede wszystkim jednak to zapis młodzieńczej miłości, o czym w
dużej mierze przekonują dołączone do zapisków listy Hamesha
pisane do Bachmann z Izraela (odpowiedzi młodej pisarki się nie
zachowały). Przepełnione tęsknotą i poczuciem osamotnienia listy
stają się dokumentem uczucia niemożliwego do spełnienia. Ostatni
(?) z listów Hamesha datowany jest na 16 lipca 1947 roku. Nie
wiadomo, czy Bachmann odpowiedziała Hameshowi i czy miała jeszcze w
pamięci tamto „najpiękniejsze lato”. Wiadomo natomiast, że
kilka miesięcy później, wiosną 1948 roku, pozna Paula Celana –
i to właśnie korespondencja tych dwojga przejdzie do historii
literatury. „Dziennik wojenny” i korespondencja z Hameshem są na
tle pomieszczonej w „Czasie serca” korespondencji z Celanem
zaledwie mało znaczącym epizodem, aczkolwiek osobisty ton tych
tekstów i ich znaczenie dla biografii Bachmann są nie do
przecenienia.
Ingeborg Bachmann
„Dziennik wojenny z listami od Jacka
Hamesha”
tłum. Małgorzata Łukasiewicz
Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2015
(tekst ukazał się pierwotnie w "Polityce")
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz