(utwory Güntera Grassa przetłumaczone na język
polski)
Aż do wymiotów
Tłum. Jacek Bocheński
Wolni i Solidarni, Warszawa 1986
Wydawnictwo Federacji Młodzieży Walczącej, Gdańsk 1988
Blaszany bębenek
Tytuł oryginalny: Die
Blechtrommel
Tłum. Sławomir Błaut
Pierwsza część sławnej Trylogii gdańskiej, przetłumaczona na
kilkadziesiąt języków i sprzedana na całym świecie w milionowych
nakładach. Największe dzieło autora, który w roku 1999 został
uhonorowany literacką Nagrodą Nobla. Historia Oskara Matzeratha,
który w akcie sprzeciwu wobec świata dorosłych w wieku trzech lat
postanawia, że nie będzie rosnąć. Ale także historia
przedwojennego Gdańska i zawiłego związku Niemców, Kaszubów i
Polaków, którzy od wieków żyli w tym mieście.
PIW, Warszawa 1983, 1984
Polnord - Oskar, Gdańsk 1994
Porozumienie Wydawców, Warszawa, Polnord - Oskar, Gdańsk 2000
Polnord - Oskar, Gdańsk 2001
Mediasat Poland, Kraków 2004
Oficyna Gdańska, Gdańsk 2013
Historie
Tytuł oryginalny: Geschichten
Tłum. Wawrzyniec Sawicki
Wydawnictwo Literackie, Kraków 1988
Opowiadania.
W pierwszym wydaniu niemieckim (1968), jako autor figuruje Artur Knoff.
Nie jest to stały pseudonim Grassa, użył go tylko w tej książce.
W pierwszym wydaniu niemieckim (1968), jako autor figuruje Artur Knoff.
Nie jest to stały pseudonim Grassa, użył go tylko w tej książce.
Idąc rakiem: nowela
Tytuł oryginalny: Im Krebsgang
Tłum. Sławomir Błaut
Mroźna
noc, zawieja śnieżna, wzburzone morze i tonący statek z tysiącami
ludzi na pokładzie to sceneria opisanej w Idąc
rakiem tragedii "Wilhelma
Gustloffa", storpedowanego na Bałtyku w końcowej fazie drugiej
wojny światowej, 30 stycznia 1945 r. Zatopienie tego statku
płynącego z Gdyni (przemianowanej wówczas na Gotenhafen) do
Kilonii to największa katastrofa morska w dziejach - zginęło w
niej od siedmiu do dziewięciu tysięcy ludzi, cywilnych uciekinierów
z Prus Wschodnich i Pomorza Gdańskiego oraz wieluset żołnierzy i
żołnierek.
Najnowsza
książka Güntera Grassa wydana w Niemczech u schyłku tegorocznej
zimy wywołała wielkie poruszenie w ojczyźnie pisarza i poza jej
granicami, od Francji i Polski po Chiny i Stany Zjednoczone. Autor
mówi tu pełnym głosem o sprawach, o których przez długie lata
mówiło się - nie bez powodu - głosem ściszonym: o cierpieniach
doznanych w ostatniej wojnie przez Niemców a pozostających w cieniu
cierpień zadanych innym.
W splecionej misternie z wielu wątków opowieści Günter Grass dokonuje literackiej rekonstrukcji okoliczności i tła wydarzeń sprzed lat i podejmuje spór o miejsce tej tragedii w świadomości współczesnych. Przeszłość, zapominana lub pamiętana na różne sposoby, żyje w ich psychice, jest przedmiotem zażartych dyskusji, wpływa na ich postępki. Groźne jest zapomnienie, ale jeszcze groźniejsza zła, jednostronna, zaślepiona tendencyjnością pamięć, która prowadzi w książce do krwawego rozstrzygnięcia.
Przerażająca śmierć tysięcy pasażerów "Wilhelma Gustloffa" mieściła się w okrutnych regułach wojny narzuconych światu przez hitlerowskie Niemcy. Warto o tym pamiętać współczując ofiarom tragedii.
W splecionej misternie z wielu wątków opowieści Günter Grass dokonuje literackiej rekonstrukcji okoliczności i tła wydarzeń sprzed lat i podejmuje spór o miejsce tej tragedii w świadomości współczesnych. Przeszłość, zapominana lub pamiętana na różne sposoby, żyje w ich psychice, jest przedmiotem zażartych dyskusji, wpływa na ich postępki. Groźne jest zapomnienie, ale jeszcze groźniejsza zła, jednostronna, zaślepiona tendencyjnością pamięć, która prowadzi w książce do krwawego rozstrzygnięcia.
Przerażająca śmierć tysięcy pasażerów "Wilhelma Gustloffa" mieściła się w okrutnych regułach wojny narzuconych światu przez hitlerowskie Niemcy. Warto o tym pamiętać współczując ofiarom tragedii.
Tytuł oryginalny: Katz und Maus
Tłum. Irena i Egon Naganowscy
Opowieść
Kot i mysz Güntera Grassa - wchodząca w skład Trylogii Gdańskiej
(obok wcześniejszego Blaszanego bębenka i późniejszych Psich lat)
- ukazała się w 1961 roku. Popularność utworu w latach
sześćdziesiątych spowodowała jego przeniesienie na ekran (w
filmie wystąpili synowie późniejszego kanclerza Willy Brandta).
Historia opowiedziana przez Pilenza, uczestnika i świadka wydarzeń,
ukazuje proces fizycznego i psychicznego dojrzewania grupy
gimnazjalistów, żyjących w Gdańsku w czasie drugiej wojny
światowej; szczególnie ekscytujące są dziej młodzieńca
nazwanego przez zafascynowanych nim rówieśników Wielkim Mahlkem.
Losy dorastających chłopców wpisane zostały w tło wojennych
realiów Gdańska. Miasto wraz z najbliższymi
pisarzowi z lat dzieciństwa i młodości dzielnicami (Wrzeszcz -
Langfuhr, Brzeźno - Brösen) i przyległą Zatoką (z wrakiem
polskiego minowca) zostało sportretowane z niezwykłą
sugestywnością.
Czytelnik, Warszawa 1963
Polnord - Oskar, Gdańsk 1999
Listopadia: 13 sonetów
Tytuł oryginalny: Novemberland: 13 Sonette
Tłum. Bolesław Fac
Polnord - Oskar, Gdańsk 1994
"Jaka dziwna zbieżność. Zarówno dla nas, jak i dla
Niemców listopad to »niebezpieczna pora«. Znaczące daty,
brzemienne w skutki zdarzenia... W tej niezwykłej wypowiedzi
literackiej pisarz wyraża swój niepokój i swoje oburzenie z powodu
narastania gwałtu »brunatnego«, a także tolerowania tych faktów
w dzisiejszych Niemczech" - od tłumacza.
Opublikowany
w 1993 roku tom sonetów pt. "Listopadia" ("Novemberland")
wybitnego pisarza niemieckiego Güntera Grassa (urodzonego w 1927
roku w Gdańsku) stał się od razu wydarzeniem literackim.
Tytuł oryginalny: Örtlich betäubt
Tłum. Sławomir Błaut
Polnord - Oskar, Gdańsk 1997
Powieść "Miejscowe znieczulenie" ukazała się w
Niemczech w roku 1969, pomiędzy najważniejszymi dziełami Güntera
Grassa: w kilka lat po Trylogii Gdańskiej ("Blaszany
bębenek","Kot i mysz","Psie lata"), na
kilka lat przed "Turbotem". Był to okres wytężonej
aktywności politycznej autora, który w owym czasie zaangażował
się głęboko w kampanię wyborczą niemieckiej socjaldemokracji i
jej przywódcy — późniejszego kanclerza — Willy Brandta.
W "Miejscowym znieczuleniu" Grass opisuje ówczesny stan ducha Niemców: poczucie zastoju, oczekiwanie zmiany, bezkompromisowy bunt młodości i sceptycyzm wieku dojrzałego. Pojawiają się też echa lat wojny i hitleryzmu — częsty u pisarza motyw nieprzezwyciężonej przeszłości.
Bohater powieści, Eberhard Starusch, czterdziestoletni profesor berlińskiego gimnazjum, cierpi z powodu bólu zębów i musi poddać się długotrwałemu leczeniu. Fotel dentystyczny staje się u Grassa jakby sofą psychoanalityka. W ciągu kolejnych wizyt Starusch przeprowadza rozrachunek z życiem własnym i całej swojej generacji, bilansując porażki, zaniechania i frustracje. Będąc w młodości buntownikiem sympatyzuje z buntem młodych, ale sam już nie jest do niego zdolny przystosował się do otaczającego świata, jego wrażliwość i wola działania i zostały w imię tzw. zdrowego rozsądku „miejscowo znieczulone”, Czy trwale i nieodwracalnie?
W "Miejscowym znieczuleniu" Grass opisuje ówczesny stan ducha Niemców: poczucie zastoju, oczekiwanie zmiany, bezkompromisowy bunt młodości i sceptycyzm wieku dojrzałego. Pojawiają się też echa lat wojny i hitleryzmu — częsty u pisarza motyw nieprzezwyciężonej przeszłości.
Bohater powieści, Eberhard Starusch, czterdziestoletni profesor berlińskiego gimnazjum, cierpi z powodu bólu zębów i musi poddać się długotrwałemu leczeniu. Fotel dentystyczny staje się u Grassa jakby sofą psychoanalityka. W ciągu kolejnych wizyt Starusch przeprowadza rozrachunek z życiem własnym i całej swojej generacji, bilansując porażki, zaniechania i frustracje. Będąc w młodości buntownikiem sympatyzuje z buntem młodych, ale sam już nie jest do niego zdolny przystosował się do otaczającego świata, jego wrażliwość i wola działania i zostały w imię tzw. zdrowego rozsądku „miejscowo znieczulone”, Czy trwale i nieodwracalnie?
Moje stulecie
Tytuł oryginalny:
Mein Jahrhundert
Tłum. Sławomir Błaut
Polnord - Oskar, Gdańsk 1999
Na koniec wieku Günter Grass obdarza czytelników setką opowieści
Mojego stulecia, po jednej na
każdy kolejny rok - od 1900 do 1999. W książce występuje
kilkudziesięciu narratorów - świadków epoki. O niezwykłych i
powszednich sprawach swego życia i swego czasu mówią coraz to inni
ludzie - obojga płci, różnego wieku, wykształcenia i zawodu,
odmiennych zapatrywań. Mówią ofiary i oprawcy. Coraz to inni
Niemcy opowiadają o wydarzeniach politycznych, artystycznych,
naukowych, obyczajowych i sportowych - ważnych i dramatycznych,
czasami pogodnych, częściej przerażających, z których wyłania
się obraz mijającego stulecia. Obok bezimiennych uczestników
dwudziestowiecznych dziejów zabierają głos postacie zapisane w
historii, jak cesarz Wilhelm II, pisarze Gottfried Benn i Bertolt
Brecht, Ernst Jünger i Erich Maria Remarque, a także autor
"Blaszanego bębenka". Kalejdoskop
ludzkich losów układa się w "Moim stuleciu" w złożony
wizerunek targanej sprzecznościami niemieckiej zbiorowości.
Tytuł oryginalny: Deutscher
Lestenausgleich: wider das dumpfe Einheitsgebot
Tłum. Małgorzata Łukasiewicz
Co zrobić z dwoma państwami niemieckimi po zburzeniu Muru, w
Europie zmierzającej do integracji?
Günter Grass wielokrotnie zabierał głos w kwestii niemieckiej, mówiąc o nauce, jaką Niemcy winni wyciągnąć z przeszłości, wielokrotnie też przeciwstawiał się idei zjednoczonych Wielkich Niemiec.
Z jego wystąpień, artykułów i wierszy na ten temat z lat 1961-1990 składa się ta książka.
Günter Grass wielokrotnie zabierał głos w kwestii niemieckiej, mówiąc o nauce, jaką Niemcy winni wyciągnąć z przeszłości, wielokrotnie też przeciwstawiał się idei zjednoczonych Wielkich Niemiec.
Z jego wystąpień, artykułów i wierszy na ten temat z lat 1961-1990 składa się ta książka.
Ostatnie tańce
Tytuł oryginalny: Letzte Tänze
Tłum. Sławomir Błaut
Tom zawierający wiersza i rysunki autora "Blaszanego bębenka".
Tonacja większości utworów jest elegijna. Autor przywołuje swoją
przetańczoną młodość, wspomina okres dojrzałości, podkreśla
rolę miłości w wieku starszym. Mimo rozrachunku z przeszłością
tom jest manifestacją życia. Papież niemieckiej krytyki, Reich-Ranicki, napisał, że "Ostatnie
tańce" to dzieło godne "największych niemieckich poetów,
od Goethego poprzez Heinego po Brechta".:
Pan Kichot i inne wiersze
Tłum. Bolesław Fac
Płody umysłu, czyli Niemcy wymierają
Tytuł oryginalny:
Kopfgebürten oder die Deutschen sterben aus
Tłum. Leon Żylicz
Alfa, Warszawa 1992
„Płody umysłu..." to utwór, w którym czytelnik
odnajdzie niemal wszystkie cechy pisarstwa Güntera Grassa, znane Mu
z wcześniejszych powieści niemieckiego Autora, takich jak na
przykład "Blaszany Bębenek", "Psie lata" czy
"Turbot": zamiast jednego zasadniczego tematu, epickiej
ciągłości i jednolitej koncepcji zobrazowanej rzeczywistości -
barokowe bogactwo epizodów i detali, przeplatanie różnych
płaszczyzn czasowych, tworzenie z faktów i zmyśleń mozaikowego
świata, w którym, jak powiada sam autor, "jedynie chaos
funduje porządek". W porównaniu jednak z poprzednimi utworami
Grass osiąga tu niebywałe mistrzostwo w posługiwaniu się swoją
techniką pisarską i w doprowadzaniu jej teoretycznych założeń
do... absurdu.
Pokazać język
Tytuł oryginalny:
Zunge zeigen
Tłum. Słąwomir Błaut
Polnord - Oskar, Gdańsk 2003
W roku 1986 Günter Grass wyjechał do Indii na
wielomiesięczny pobyt między mieszkańcami Kalkuty. Z bengalskiej
metropolii i wielu innych miejsc na subkontynencie przywiózł obfity
plon zgromadzony w tomie Pokazać język
(1988): nadzwyczaj plastyczny zapis autorskich doznań, obserwacji i
refleksji, 12-częściowy poemat oraz cykl ilustracji - 16 z nich
jest reprodukowanych w tym wydaniu. Jak głosi legenda, bogini Kali pokazała język na znak
zawstydzenia, bo w morderczym szale omal nie zabiła swego boskiego
małżonka Śiwy. W książce Grassa pokazywanie języka to
zawstydzona reakcja przybysza z Europy na rzeczywistość
współczesnych Indii, która fascynuje i przeraża. Pośród bujnej roślinności i kamiennych pustkowi, chylących się
ku upadkowi wspaniałych świątyń i tysięcy slumsów, pośród
mieszkańców pałacowych rezydencji i bezdomnych nędzarzy autor
stara się pojąć codzienność i odświętność tego kraju, jego
udręki i marzenia. Zapowiada, że Kalkuta, siedlisko niewyobrażalnej biedy i poniżenia,
będzie odtąd dla niego miarą wszystkich rzeczy.
Tłum. Karol Toeplitz
W
książce znajdują się m.in.: sztuka teatralna „Powódź”,
okolicznościowe wiersze, listy i eseje Güntera Grassa
Przy obieraniu cebuli
Tytuł oryginalny:
Beim Häuten der Zwiebel
Tłum. Sławomir Błaut
Polnord - Oskar, Gdańsk 2007
W powieści Güntera Grassa "Przy obieraniu cebuli"
autentyczność zdecydowanie góruje nad fikcją, pamięć nad
wyobraźnią. Po Oskarze z "Blaszanego bębenka", po Amselu
i Maternie z "Psich lat",
po Mahlkem z "Kota i myszy" oraz wielu innych wymyślonych
postaciach - tym razem w roli głównej występuje sam Autor,
wspominając raz ciepło, raz nostalgicznie, to znów gorzko
dwadzieścia młodych lat swego życia. Pomagają mu w tym cebula i
bursztyn.
Początek to 1 września 1939, wybuch drugiej
wojny światowej - obrona Poczty Polskiej w Gdańsku i walki o
Westerplatte - dla 12-letniego wówczas gdańszczanina kres
dzieciństwa. Koniec książki to rok 1959 - premiera "Blaszanego
bębenka" na frankfurckich targach książki, start do wielkiej
literackiej kariery. Między tymi dwiema datami burzliwe czasy,
dramatyczne koleje losu, młodzieńcze zaślepienia i zaniechania po
latach surowo przez Autora osądzone. Głównymi motywami Przy
obieraniu cebuli są: bolesny
rozrachunek z własną przeszłością, miłość do matki, do
spotkanych kobiet, do rodzinnego Gdańska, walka o przetrwanie na
froncie, w obozie jenieckim, w kopalni, wśród powojennych ruin,
przemożna pasja rysunkowego, rzeźbiarskiego, pisarskiego tworzenia.
O książce zrobiło się bardzo głośno na całym świecie, zanim
jeszcze ukazała się na rynku, gdy Autor wyjawił uwierającą go od
60 lat, a opisaną na kartach "Przy obieraniu cebuli"
tajemnicę, że pod sam koniec wojny, mając 17 lat, służył - z
poboru, nie z wyboru - jako czołgista w Waffen-SS. Dla sympatyków
pisarza było to przykre zaskoczenie. Dla jego nieprzyjaciół okazja
do gwałtownych ataków. Ów wojenny epizod wydaje się jednak tylko
skazą na godnym podziwu życiorysie wielkiego niemieckiego pisarza,
gdańskiego patrioty, przyjaciela Polaków, długoletniego orędownika
niemiecko-polskiego pojednania.
Psie lata
Tytuł oryginalny: Hundejahre
Tłum. Sławomir Błaut
Psie lata to
ostatnia część - po Blaszanym
bębenku i Kocie
i myszy - wielkiego dzieła Güntera
Grassa - Trylogii Gdańskiej. Trzeba dodać, że najbardziej ceniona
przez samego autora.
W dwóch pierwszych księgach powieści (Ranne
szychty i Listy
miłosne) - rozgrywających się na
tle pejzażu Gdańska i Żuław. Grass opowiada o radościach i
trudach dorastania, o młodzieńczych marzeniach i bolesnych
rozczarowaniach, o miłości, przyjaźni i zdradzie. Indywidualne
losy bohaterów splata z historią Niemiec, od końca pierwszej wojny
światowej do klęski Trzeciej Rzeszy w 1945 roku. Księga trzecia,
rozrachunkowa (Materniady)
- osadzona w realiach początkowo czterech stref okupacyjnych, a
potem Republiki Federalnej - doprowadzona jest do czasów cudu
gospodarczego w połowie lat pięćdziesiątych. W te ramy czasowe
wpisuje Grass obraz nieznanego przedtem barbarzyństwa. Nie
demonizuje przedstawionego świata, zawsze go uzwyczajnia,
potwierdzając tym samym przekonanie Hannah Arendt o banalności zła.
Niemieckiego drobnomieszczanina obwinia pisarz o bierność i
milczące przyzwolenie na narodowy socjalizm, krwawą światową
wojnę, obozy zagłady, a po upadku Trzeciej Rzeszy zarzuca temu
samemu "poczciwemu" drobnomieszczaninowi szybką utratę
pamięci, zamazywanie własnej przeszłości i pogrążanie się w
zachłannym konsumpcjonizmie.
Polnord - Oskar, Gdańsk 1998
Axel Springer, Warszawa 2007
Rozległe pole
Tytuł oryginalny:
Ein weites Feld
Tłum. Sławomir Błaut
Polnord - Oskar, Gdańsk 2000
Pisząc o sprawach ludzkich Grass często odwołuje się do
zwierzęcych alegorii. Tym razem na kartach powieści wielokrotnie
pojawia się ptak, perkoz dwuczuby, symbol trawiącej bohatera
tęsknoty za dalekimi krainami, pragnienia ucieczki od powszedniości
i nowego początku w innym wymarzonym miejscu...Czy Theo Wuttke i
towarzyszący mu krok w krok Hoftaller, główne postacie Rozległego
pola , to duet na miarę najsławniejszej powieściowej pary: Don
Kichota i Sancho Pansy? W Niemczech powieść wywołała literackie
trzęsienie ziemi. Kością niezgody stał się przede wszystkim
wyrażany przez Grassa od dawna, a potwierdzony w powieści głęboki
sceptycyzm wobec zjednoczenia Niemiec. Decydujący głos należał do
czytelników, którzy murem stanęli po stronie autora.
Rzeczy znalezione: dla tych, co nie czytają
Tytuł oryginalny: Fundsachen
für Nichtleser
Tłum. Sławomir Błaut
Polnord - Oskar, Gdańsk 2002
131 poetyckich miniatur i 116 akwarel - najdobitniej
ukazują wszechstronność artystycznych talentów Güntera Grassa.
Ten wybitny prozaik, poeta, dramatopisarz jest również cenionym
rzeźbiarzem, grafikiem i malarzem.
Codzienność w domowym zaciszu i pośród przyrody, w ogrodzie i w podróży, we wspomnieniu i w fantazji jest dla autora krainą niezwykłości, ciągłych odkryć i zdziwień. Tytułowe "rzeczy znalezione" to dziesiątki na pozór drobnych przejawów życia, obserwacji, myśli, uczuć, zdarzeń, przedmiotów, zasługujących na utrwalenie w malarskim obrazie i poetyckim słowie, domagających się uogólnienia, dowcipnego lub melancholijnego spointowania. Grassowskie akwarele przenikają się z wierszami, stapiają w jedno, z tego zespolenia powstają akwarelo-wiersze, czyli - jak nazywa je twórca - akwasze (niem. Aquadichte).
Codzienność w domowym zaciszu i pośród przyrody, w ogrodzie i w podróży, we wspomnieniu i w fantazji jest dla autora krainą niezwykłości, ciągłych odkryć i zdziwień. Tytułowe "rzeczy znalezione" to dziesiątki na pozór drobnych przejawów życia, obserwacji, myśli, uczuć, zdarzeń, przedmiotów, zasługujących na utrwalenie w malarskim obrazie i poetyckim słowie, domagających się uogólnienia, dowcipnego lub melancholijnego spointowania. Grassowskie akwarele przenikają się z wierszami, stapiają w jedno, z tego zespolenia powstają akwarelo-wiersze, czyli - jak nazywa je twórca - akwasze (niem. Aquadichte).
Skrzynka: opowieści z ciemni
Tytuł oryginalny:
Die Box: Dunkelkammergeschichten
Tłum. Sławomir Błaut
Polnord - Oskar, Gdańsk 2009
Jak
to już nieraz bywało u Grassa, tak i w jego najnowszej książce
realizm nie może obyć się bez magii. Centralną postacią utworu
jest Maryjka, fotografka - czarodziejka rodem z warmińsko -
mazurskiej ziemi, długoletnia przyjaciółka Grassów. W jej rękach
tytułowa Skrzynka, pospolity aparat fotograficzny z dawnych lat,
staje się magicznym kluczem, który pozwala zaglądać w przeszłość,
odgadywać przyszłość i przede wszystkim spełniać skrywane
marzenia. Obdarzona nadzwyczajną mocą Maryjka z czarno-białych
zdjęć Skrzynki układa barwne, pełne fantazji, dowcipne "opowieści
z ciemni". Docieka prawdy o ludziach, którzy marzą albo coś
ukrywają, podtrzymuje na duchu, wskazuje drogę zabłąkanym.
Spotkanie w Telgte
Tytuł oryginalny: Das
Treffen in Telgte
Tłum. Sławomir Błaut
"Spotkanie w Telgte" (1979), najkrótsza obok "Kota i
myszy" z powieści Güntera Grassa, laureata Nagrody Nobla '99,
uchodzi za jeden z jego najcelniejszych utworów. Przyszłość znowu
wiąże się tu nierozerwalnie z teraźniejszością, wiek
siedemnasty odsłania rozliczne analogie do wieku dwudziestego.
Tytułowe
spotkanie, opisane z wielkim rozmachem i swadą, to zdarzenie, do
którego mogłoby dojść w rzeczywistości kilkaset lat temu, doszło
jednak dopiero współcześnie - choć w siedemnastowiecznej scenerii
- w wyobraźni autora. To z jego woli u schyłku wojny
trzydziestoletniej, pośród zniszczeń i okrucieństw, do małej
westfalskiej mieściny zjeżdżają się poeci niemieckiego baroku,
ich wydawcy i krytycy, żeby rozmawiać o losach kraju i
posłannictwie literatury, żeby apelować o pokój i ład moralny
oraz - choćby daremnie - bić na alarm. Przybywają z różnych
stron i krain: z Królewca w Prusach Książęcych, z Brandenburgii,
Bawarii, Jutlandii, Dolnego Śląska. I w drodze, i na miejscu
doświadczają przeróżnych przygód. Poważne narady przeplatają
się z biesiadowaniem, swawolą, miłostkami. Ścierają się
osobowości, poglądy, temperamenty.
W
świecie - minionym i obecnym - który zdaje się obywać bez piękna
i zawartej w słowie pisanym refleksji, Grass udowadnia, że piękno
i refleksja są temu światu niezbędnie potrzebne.
Polnord - Oskar, Gdańsk 2000
Szczurzyca
Tytuł oryginalny: Die Rättin
Tłum. Sławomir Błaut
Na kartach tej powieści ożywają postacie z baśni braci Grimm, gotyckie malowidła, legendy o szczurołapie i Winecie, mieście zatopionym gdzieś na dnie Bałtyku, pojawiają się bohaterowie Blaszanego bębenka : Oskar Matzerath i babka Koljaiczkowa, a jednocześnie do głosu dochodzą pytania, lęki i rozterki trapiące ludzkość u schyłku dwudziestego wieku.
Na kartach tej powieści ożywają postacie z baśni braci Grimm, gotyckie malowidła, legendy o szczurołapie i Winecie, mieście zatopionym gdzieś na dnie Bałtyku, pojawiają się bohaterowie Blaszanego bębenka : Oskar Matzerath i babka Koljaiczkowa, a jednocześnie do głosu dochodzą pytania, lęki i rozterki trapiące ludzkość u schyłku dwudziestego wieku.
Polnord - Oskar, Gdańsk 2001
Turbot
Tytuł oryginalny: Der Butt
Tłum. Sławomir Błaut
Polnord - Oskar, Gdańsk 1995
„Turbot” ukazał się w Niemczech w 1977 roku. Z
miejsca stał się bestsellerem, przełożony na kilkanaście
języków, opublikowany został m.in. w Anglii i USA, Skandynawii,
Francji, Hiszpanii i Włoszech. Autor Turbota został wyróżniony
licznymi nagrodami (m.in. we Włoszech. Premio Internazionale
Mondelio i Premio Letterario Viareggio).
Akcja powieści rozgrywająca się w ciągu kilku tysięcy lat - od czasów neolitu do współczesności - umiejscowiona jest na Ziemi Gdańskiej; nad Wisłą, Motławą, Radunią. Jej problematykę najlepiej charakteryzują słowa umieszczone w tytule wstępnego eseju pióra Marii Janion: Mężczyzna, Kobieta, Dzieje. Demiurgiem tych dziejów jest turbot, legendarna ryba ze znanej baśni O rybaku i jego żonie.
Pisarz przełamuje rozliczne tabu: obyczajowe, polityczne, kultowe, i prowokuje wyobraźnię czytelników kontrowersyjną wizją wyzwalania człowieka z narzuconych mu ograniczeń.
Powieść przez długie lata nie mogła ukazać się w Polsce ze względów politycznych. Jednym z jej wątków są bowiem wydarzenia z Grudnia 70 roku na Wybrzeżu: protesty robotnicze, strzelanie do stoczniowców, długoletnia zmowa milczenia ówczesnych władz wokół ofiar i winowajców.
Akcja powieści rozgrywająca się w ciągu kilku tysięcy lat - od czasów neolitu do współczesności - umiejscowiona jest na Ziemi Gdańskiej; nad Wisłą, Motławą, Radunią. Jej problematykę najlepiej charakteryzują słowa umieszczone w tytule wstępnego eseju pióra Marii Janion: Mężczyzna, Kobieta, Dzieje. Demiurgiem tych dziejów jest turbot, legendarna ryba ze znanej baśni O rybaku i jego żonie.
Pisarz przełamuje rozliczne tabu: obyczajowe, polityczne, kultowe, i prowokuje wyobraźnię czytelników kontrowersyjną wizją wyzwalania człowieka z narzuconych mu ograniczeń.
Powieść przez długie lata nie mogła ukazać się w Polsce ze względów politycznych. Jednym z jej wątków są bowiem wydarzenia z Grudnia 70 roku na Wybrzeżu: protesty robotnicze, strzelanie do stoczniowców, długoletnia zmowa milczenia ówczesnych władz wokół ofiar i winowajców.
Tytuł oryginalny: Unterwegs
von Deutschland nach Deutschland: Tagebuch 1990
Tłum. Sławomir Błaut
Polnord - Oskar, Gdańsk 2012
Dziennik roku 1990, "W drodze z Niemiec do Niemiec",
odsłania kolejny - po "Przy obieraniu cebuli" i
"Skrzynce"- rąbek Grassowskiej prywatności. Jest to
prywatność wypełniona rozlicznym zajęciami. Autor "Blaszanego
bębenka" zimą sadzi agawy w portugalskim ogrodzie, latem zrywa
jeżyny i szuka grzybów na duńskiej wyspie Mon, jesienią zbiera
jabłka w behlendorfskim sadzie. Z zamiłowaniem gotuje, ucztuje,
rozprawia z przyjaciółmi, podróżuje (w ciągu roku dwa razy
odwiedza Polskę). Pielęgnuje więzi rodzinne, przejmuje się
sprawami ośmiorga dzieci i ich matek, przeżywa radości i smutki,
narodziny, choroby i pogrzeby w bliskim otoczeniu, z niepokojem o
przyszłość obserwuje zmiany klimatyczne, degradację środowiska,
zarzewie wojny na Bliskim Wschodzie. Stale obmyśla nowe projekty
książek, artykułów, przemówień, raz po raz oddaje się
nieodpartej pasji do rysowania.
Głównym wątkiem dziennika jest jednak najważniejsze dla Niemców
wydarzenie roku 1990 - zjednoczenie. Günter Grass miał własną,
bardzo wyrazistą wizję procesu zjednoczeniowego i kształtu
ustrojowego przyszłych Niemiec, diametralnie różną od tej, jaka
po upadku berlińskiego muru była realizowana w przyśpieszonym
tempie. Chciał, żeby doszło do połączenia obu krajów jako
równoprawnych partnerów, nie zaś po prostu do przyłączenia
słabszej NRD do potężnej RFN. Przestrzegał, bił na alarm,
przekonywał do swoich racji przemierzając NRD wzdłuż i wszerz,
uczestnicząc w dziesiątkach spotkań, rozmów, wieczorów
autorskich, dyskusji, konferencji i wieców. Walczył do ostatka, ale
w starciu marzeń z realiami górę wzięły twarde realia.
Tłum. Bolesław Fac
Wybór z: Gesammelte
Gedichte 1971, Aufsätze
zur Literatur 1980
Wróżby kumaka
Tytuł oryginalny: Unkenrufe
Tłum. Sławomir Błaut
Opowieść o miłości, swoiste love story po pięćdziesiątce. On - Niemiec, profesor uniwersytetu - urodzony w Gdańsku. Ona - Polka, konserwatorka zabytków - urodzona na Litwie. Poznają się przypadkowo w Gdańsku w 1989 roku. Chcą się przyczynić do pojednania skłóconych w przeszłości swoich narodów. Zakładają Polsko-Niemieckie Towarzystwo Cmentarne. Chcą dać prawo zmarłym do powrotu na swoje rodzinne ziemie. Będą grzebać zmarłych w ich krainie dzieciństwa. A wszystko non profit ze szlachetności w imię pojednania. Czy nadszedł czas budowania powszechnej zgody, "europejskiego domu"?
Opowieść o miłości, swoiste love story po pięćdziesiątce. On - Niemiec, profesor uniwersytetu - urodzony w Gdańsku. Ona - Polka, konserwatorka zabytków - urodzona na Litwie. Poznają się przypadkowo w Gdańsku w 1989 roku. Chcą się przyczynić do pojednania skłóconych w przeszłości swoich narodów. Zakładają Polsko-Niemieckie Towarzystwo Cmentarne. Chcą dać prawo zmarłym do powrotu na swoje rodzinne ziemie. Będą grzebać zmarłych w ich krainie dzieciństwa. A wszystko non profit ze szlachetności w imię pojednania. Czy nadszedł czas budowania powszechnej zgody, "europejskiego domu"?
Polnord - Oskar, Gdańsk 1999
Polnord – Oskar, Gdańsk 2004
Z dziennika ślimaka
Tytuł oryginalny: Aus
dem Tagebuck einer Schnecke
Tłum. Sławomir Błaut
Günter
Grass w 1972 roku wydał powieść „Z dziennika ślimaka”. Jest
to książka o wyrazistym wątku autobiograficznym. Autor - pod
koniec lat '60 mocno zaangażowany w działalność polityczną,
występujący w kampanii wyborczej na rzecz zachodnioniemieckiej
socjaldemokracji i późniejszego kanclerza Willy Brandta - objaśnia
w książce powody i cele swej obywatelskiej aktywności, dzieli się
refleksjami, przywołuje na świadków Albrechta Dürera, Artura
Schopenhauera i Augusta Bebla. Pisarz wskazuje najwłaściwszą jego
zdaniem drogę życiową: drogę stopniowej przemiany. Wybiera
ślimaka na symbol niespiesznego, dalekiego gwałtownym zrywom, ale
rozważnego i wytrwałego dążenia do celu. W głoszeniu ślimaczej
filozofii wspomaga autora fikcyjna postać gdańskiego profesora
gimnazjalnego Hermanna Otta, nazywanego Wątpiszem, który na
Kaszubach przez pięć lat ukrywał się przed hitlerowcami.
Teraźniejszość bowiem - jak to często bywa u Grassa - powiązana
jest silnie z przeszłością, z latami hitleryzmu i z tragedią
skazanej na zagładę żydowskiej społeczności Gdańska.
Polnord - Oskar, Gdańsk 1999
BIBLIOGRAFIA PODMIOTOWA
(książki, druki ulotne i katalogi wystaw poświęcone twórczości Güntera Grassa)
Mieczysław Abramowicz
Gdańsk według Güntera Grassa
Urząd Miejski. Biuro Prezydenta ds. Kultury, Sportu i
Promocji. Referat Promocji, Gdańsk 2007
„Gdańsk według Güntera Grassa” to kolejna
promocyjna publikacja z cyklu nietypowych przewodników po
mieście.
Układ przewodników zaprojektowany został przez wyobraźnię pisarzy, a ich zawartość stanowią cytaty z najbardziej znanych książek autorów, dla których miasto nad Motławą jest literackim bohaterem i partnerem dialogów.
Układ przewodników zaprojektowany został przez wyobraźnię pisarzy, a ich zawartość stanowią cytaty z najbardziej znanych książek autorów, dla których miasto nad Motławą jest literackim bohaterem i partnerem dialogów.
Lidia Burakowska-Ogińska
W kalejdoskopie polskości: Grass,
Bienek, Dönhoff o Polsce
Wydawnictwo Naukowe Unikat 2, Katowice 2012
Kaszubski werblista: rzecz o Günterze Grassie
Tower Press, Gdańsk 1999
Ryszard Ciemiński szczegółowo odsłania kulisy wydarzeń i
skandali związanych z recepcją Grassa - zarówno tych z czasów
PRL-u, jak i tych z lat 90-tych. Pisze także o mało znanych
kaszubskich korzeniach noblisty, o jego zawirowaniach politycznych,
oskarżeniach o bluźnierczość czy "political uncorretness",
jakie wielokrotnie mu stawiano.
"Kaszubski werbalista" to jednak przede wszystkim zapis licznych, intensywnych spotkań z wybitnym pisarzem, wielokrotnie podkreślającym swój związek z Gdańskiem i Pomorzem, które stały się kanwą i tematem wszystkich ważniejszych dzieł Guntera Grassa.
"Kaszubski werbalista" to jednak przede wszystkim zapis licznych, intensywnych spotkań z wybitnym pisarzem, wielokrotnie podkreślającym swój związek z Gdańskiem i Pomorzem, które stały się kanwą i tematem wszystkich ważniejszych dzieł Guntera Grassa.
Bolesław Fac
Günter Grass – przyjaciel z ulicy Lelewela
Czec, Gdańsk 1999
Książka
zawiera następujące teksty: Miejsca rodzinne, Podróże
sentymentalne, O literaturze i polityce - rozmowa z Grassem, Guntera
Grassa film o Gdańsku, Sprawa tożsamości - rozmowa z reżyserem
"Blaszanego bębenka", Niemal wszystkie jego książki,
Przed dwukropkiem poszukuje się posłusznych słów, O kaszubskich
wątkach w twórczości Grassa, Jesienny Grass, Drażnił ogłupiałych
i zarozumiałych, List Grassa do Faca, Biogram Guntera Grassa.
Jacek Grzybowski, Maria Mroczkiewicz, Leszek Rybicki
Günter Grass: bibliografia polska za lata
1958-2000
Polnord - Oskar, Gdańsk 2000
Pierwsza pełna polska bibliografia Güntera Grassa, laureata
literackiej Nagrody Nobla, zawiera 1300 pozycji rejestrujących
książki wydane w Polsce, utwory Grassa publikowane w polskich
czasopismach, wywiady z pisarzem oraz wszystko to, co na temat Grassa
i jego twórczości napisano w Polsce lub po polsku - od rozpraw
naukowych po artykuły w prasie codziennej.
Norbert Honsza
Gűnter Grass. Biografia
Polnord - Oskar, Gdańsk 2014
Norbert Honsza
Güntera Grassa portret własny
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Wrocław 2000
Wydana nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego
publikacja autorstwa prof. Norberta Honszy pt. "Güntera Grassa
portret własny" poświęcona jest nie tylko, jak to bywa
zazwyczaj, prozatorskiej twórczości pisarza (Honsza omawia m.in.
utwory: "Miejscowe znieczulenie", "Turbot",
"Spotkanie w Telgte", "Szcurzyca", "Wróżby
kumaka", "Rozległe pole"). Autor zajmuje się również
dramatami i liryką, zwraca uwagę na polityczne aspekty twórczości
ubiegłorocznego noblisty, jego "syndrom polski" oraz
recepcję w Polsce.
Karol Koczy
Mała pochwała wielkiego Grassa
Foka, Szczecin 1999
Günter Grass i polityka
Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008
Praca poświęcona jest politycznej i publicznej aktywności oraz
literackiej twórczości Güntera Grassa, współobecnego we
wszystkich ważnych wydarzeniach, które kształtowały obraz
dzisiejszej Europy. Grassa można by określić mianem zoon
politikon, ponieważ jego teksty mają charakter dialogu, a tworzona
przez niego literatura nie da się jednoznacznie oddzielić od
polityki i historii. Jest to erudycyjnie i źródłowo bardzo dobrze
udokumentowany tekst, łączący aspekty literackie i polityczne.
Przedstawia również wizerunek Grassa jako autora zaangażowanego w
sprawy publiczne.
Anna Majkiewicz
Proza Güntera Grassa: interpretacja a przekład
Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2002
Jan Miziński
Gra w historię: o prozie Güntera Grassa
Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Lublin 1994
Hubert Orłowski
Przemoc, tabu, trauma ofiar: wokół najnowszej opowieści Güntera Grassa
Instytut Zachodni im. Zygmunta Wojciechowskiego, Poznań
2002
Zbigniew Światłowski
Günter Grass
Czytelnik, 1987
Zbigniew Światłowski
Günter Grass – portret z bębenkiem i
ślimakiem
Polnord – Oskar, Gdańsk 2000
"...Mało
który pisarz współczesny szczycić się może tak liczną i
doborową zarazem gminą admiratorów co Günter Grass. Ale kocha się
go z różnych powodów. Jedni uwielbiają pełnego inwencji
"bajarza", który wyjałowionej po awangardowych
eksperymentach epice przywrócił narracyjną barwność i
imaginacyjną swobodę. Innym najbliższy surowy krytyk niemieckiej
historii, kronikarz jej krwawych i haniebnych epizodów, anarchiczny
prześmiewca i obrazoburca, kpina godzący w nacjonalistyczne
ideologie, patriotyczne mity, kłamstwa polityki i kłamstwa kultury.
Literaccy smakosze rozkoszują się językową
wirtuozerią i witalnością Grassowskiej prozy, w której
polifonicznie współbrzmią plebejska dosadność, baśniowe
zaśpiewy, barokowa elokwencja, delikatny liryzm..."
Heinrich Vormweg
Günter Grass
Tłum. Jerzy Łukosz
Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2000
Biografia przedstawia najważniejsze fakty z życia
najgłośniejszego po II wojnie światowej pisarza niemieckiego,
omawia jego główne dzieła i ich miejsce w literaturze niemieckiej,
a także rolę Noblisty z 1999 r. w życiu kulturalnym i
społeczno-politycznym powojennych Niemiec i Europy.
Gdańskomania - Gdańsk literacki
w twórczości graficznej Güntera Grassa / Danzigmanie - das
literarische Danzig im graphischen Werk von Günter
Grass
Red. Joanna Konopacka
Gdańska Galeria Güntera Grassa, Gdańsk 2009
Katalog
towarzyszy wystawie “Gdańskomania. Gdańsk literacki w twórczości
graficznej Güntera Grassa”, inaugurującej działalność
Gdańskiej Galerii Güntera Grassa. Jest on również częścią
festiwalu Grassomania - Tożsamość miejsca. Połączenie wybranych
grafik ściśle związanych z tekstami Grassa, w których motyw
miasta jest niezwykle istotny, inspiruje do przemyśleń nad
tożsamością Gdańska, tożsamością ludzi tu mieszkających,
pytań o to, co ją kształtuje i w jaki sposób. Publikacja nie
tylko przybliża twórczość Güntera Grassa, ale staje się punktem
wyjścia do międzykulturowego dialogu.
Günter Grass: cień. Litografie, rzeźby
Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk 2005
W roku 2004 Günter Grass przystał na prośbę
duńskiej królowej Małgorzaty, by zilustrować kilka baśni
Andersena. Rezultatem pięciomiesięcznej pracy jest 97 litografii.
Zostały one wydane w książce Cień - bajki Andersena widziane
przez Güntera Grassa, za którą autor otrzymał tegoroczną nagrodę
im. Hansa Christiana Andersena.
Günter Grass:
grafika / Günter Grass:
grafiken
Red. Iwona Makówka, Krzysztof Stanisławski
Tłum. Ewa Pankiewicz, Ewa Wojaczek
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopot 1997
Wydawnictwo
towarzyszące wystawie 52 grafik Guntera Grassa, która miała
miejsce w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, w sierpniu 1997 roku.
Prace pochodzą z prywatnych zbiorów artysty w Lubece. Katalog
ukazuje się z okazji 70-lecia urodzin Guntera Grass
Günter Grass: grafika, rysunek, rzeźba. W 80-lecie urodzin
Red. Małgorzata i Tadeusz Stapowicz
Tłum. Bolesław Fac, Danuta Serwotka
Galeria Sztuki Współczesnej Esta, Gliwice 2007
Günter Grass i polski Pan Kichot
Red. Maria Janion
słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1999
Znawczyni i badaczka duszy romantycznej i polskiej
mentalności od lat czyta i komentuje dzieło urodzonego w Gdańsku
niemieckiego pisarza. Czasem też wchodzi z nim w dialog bezpośredni.
Przygotowana przez nią książka rozpoczyna się od zapisu rozmowy z
Grassem, która odbyła się podczas jednego z jej seminariów w 1981
roku w Gdańsku.
"Książka 'Günter Grass i polski Pan Kichot'
pokazuje, że powiódł się projekt Marii Janion uczynienia z
pisarza 'brakującego ogniwa literatury polskiej'. (...) Żaden z
niemieckich pisarzy nie rozumie i nie zna Polaków tak jak Günter
Grass, ale żaden też nie jest tak dobrze u nas rozumiany i tak
wielbiony". (Mariusz Cieślik)
Günter Grass: literatura, sztuka, polityka. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej, Gdańsk, 4-6. 10. 2007 r.
Red. Marion Brandt, Marek Jaroszewski, Mirosław
Ossowski
Tłum. Marta Koszutska
Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009
Grass: punkty widzenia
Red. Maria Janion, Wacław Maksymowicz, Stanisław
Rosiek
Hybrydy, Warszawa 1984
Günter Grass – socjaldemokrata łączący Polskę i Niemcy
Fundacja im. Friedricha Eberta. Przedstawicielstwo w
Polsce, Warszawa 2008
Oskar-Tulla-Mahlke...: śladami gdańskich bohaterów Güntera Grassa / In Gdańsk unterwegs mit Günter Grass
Red. Elżbieta Rusak
Marpress, Gdańsk 1993
"Ach, cóż znaczy Ameryka wobec tramwaju z
numerem dziewięć, który jeździł do Brzeźna?..." - czytamy
w Blaszanym bębenku. Po takich i innych drogach dzisiejszego
i dawnego Gdańska prowadzi ten polsko-niemiecki literacki przewodnik
turystyczny. Przedstawione w nim trasy spacerów stanowią obrazową
informację zarówno dla mieszkańców Trójmiasta, jak i turystów z
Polski i Niemiec. Książka ta sprawi wiele radości wszystkim
czytelnikom zafascynowanym twórczością Grassa oraz tym, którzy
spacerując po mieście szukają kontaktu z dziełami.
Przedstawiony w niej dokładny opis okolicy,
połączony z propozycją spaceru, umożliwi poznanie tych miejsc.
Całość przeplatana jest licznymi cytatami, które mają przywołać
z pamięci i na nowo ożywić rozgrywające się tu niegdyś
wydarzenia opisywane przez Grassa.
Polskie pytania o Grassa
Red. Maria Janion
Hybrydy, Warszawa 1988
Trójkąt Bermudzki Güntera Grassa
Red. Maria Janion, Wacław Maksymowicz
Hybrydy, Warszawa 1984
Red. Maria Janion, Wacław Maksymowicz
Hybrydy, Warszawa 1984
Wieczór poezji: Hans Magnus Enzensberger, Günter Grass i Tadeusz Różewicz czytają swoje wiersze / Abend der Poesie: Hans Magnus Enzensberger, Günter Grass und Tadeusz Różewicz lesen aus ihrem dichterischen Werk
Tłum. Andrzej Kopacki
Goethe-Institut Warschau, Warszawa
2006
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz